×
Usein kysyttyä Blogi
Saku

15.7.2017
Elisa, Telia ja DNA myyvät taloyhtiöömme Helsingin Puistolassa laajakaistaa käytännössä vain mobiililaajakaistana. Olemme perheessämne käyttäneet kolmen vuoden aikana kaikkien kolmen 4G-liittymiä kodin Wifin internet-liityntänä netin striimauspalveluiden katsomiseen ja kuuntelemiseen sekä tietysti etätyöhön, laskunmaksuun ja sen sellaiseen.
 
Ahneuksissaan operaattorit ovat ylimyyneet tarjolla olevan kapasiteetin jolloin liittymämme todellinen nopeus, operaattorista ja liittymälle ilmoitetusta nopeudesta riippumatta, putoaa alle 5 mbit/s aina iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin kodin laajakaistaa käytämme. Olemme yrittäneet parantaa tilannetta tuplaamalla liittymät, asentamalla lisäantennit ja kuormanjakoreitittimen mutta tästä huolimatta esim. Netflixiä on täysin mahdotonta katsoa iltaisin. Puhumattakaan, että katsoisimme sitä kahdelta eri ruudulta samaan aikaan.
 
Asiakaspalvelu- ja vianselvitysprosessi kaikilla kolmella päätyy aina tilanteeseen, jossa todetaan alikapasiteetti ja kerrotaan mahdollisuudesta sopimuksen purkuun. Muistetaan kyllä mainita, että keskimäärin nopeudet ovat esim. 10 mbit/s (mikä sinällään on oma keskustelunsa onko se 50M, 150M tai nopeamman liittymän ostaneen pettämistä vai ei).
 
Olen pyytänyt tarjouksia yksityishenkilönä ja taloyhtiömme isännöitsijänä paremman kodin laajakaistayhteyden saamiseksi mutta mitään ei kuulemma ole tehtävissä. Kuitu on liian kallis rakentaa ja 30M/3M kupariyhteys viidelle asunnolle jaettuna on vuonna 2017 lähinnä solvaus eikä poista em. Netflix-ongelmaa.
 
Tiedän, että kyseessä on liiketoiminnallinen, ei tekninen, rajoite, koska esim. Helsingin ydinkeskustassa kapasiteettiä riittää jopa pahimpien turistiryntäysten ja massatapahtumien aikaan.
 
Tiedän myös, että operaattorit näkevät tukiasemiensa kapasiteettitilanteen tunti-, päivä-, viikko- ja kuukausitasolla mutta silti myyvät kodin laajakaistaksi 4G:tä alueelle, jonka kapasiteetti on jo käytetty.
 
Kysynkin nyt Elisa, Telia ja DNA teiltä, miksi toimitte näin?

Elisa Palstatiimi vastasi

15.7.2017 19:57

Hei Saku! Todella ikävä kuulla, että et ole löytänyt liittymää, jonka toimintaan olet tyytyväinen. Ymmärrän, että tilanne turhauttaa. 🙁 On totta, että on alueita joissa tukiaseman ruuhkautuminen aiheuttaa tosi harmillista nopeuden laskua. Näihin toki pyrimme reagoimaan niin nopeasti kuin mahdollista. Valitettavasti aina uuden tukiaseman rakentaminen ei kuitenkaan käy hetkessä. Koska mobiililiittymiä voi käyttää missä tahansa osoitteessa, on mahdollisen ruuhkatilanteen ennakointi toisaalta haastavaa. Liittymän käyttö ja sen määrä usein myös on käyttäjästä riippuen hyvin erilaista. Aina voimme toki tässäkin asiassa parantaa ja kehittää toimintaamme, ja siihen toki pyritään jatkuvasti. Jos haluat, että katsotaan yhdessä tarkemmin alueen nykyistä tilannetta ja suunniteltuja verkon parannuksia, se onnistuu kyllä. Laitatko meille viestiä esimerkiksi Facebookin kautta: http://m.me/elisasuomi ? Niina / Elisan sometiimi

    27 kommenttia
  1. Olli Nonono.io:
    15.7.2017 15:59

    Moi, Saku! Elisalle, Telialle ja DNA:lle välitetty tieto asiastasi. Parhaimmillaan saat vastauksen alle puolessa tunnissa, toivottavasti kuitenkin muutaman päivän sisään jokaiselta taholta:)

  2. Saku:
    15.7.2017 16:46

    Moro ja kiitos! Olisiko mahdollista korjata tekstistä kappalejaot sellaiski, että olisi yksi tyhjä rivi kappaleiden välillä? Editorissa näin oli muttei enää tuossa yllä. On aika ”wall-of-text”..

  3. Palstatiimi:
    15.7.2017 19:57

    Hei Saku!

    Todella ikävä kuulla, että et ole löytänyt liittymää, jonka toimintaan olet tyytyväinen. Ymmärrän, että tilanne turhauttaa. 🙁 On totta, että on alueita joissa tukiaseman ruuhkautuminen aiheuttaa tosi harmillista nopeuden laskua. Näihin toki pyrimme reagoimaan niin nopeasti kuin mahdollista. Valitettavasti aina uuden tukiaseman rakentaminen ei kuitenkaan käy hetkessä.

    Koska mobiililiittymiä voi käyttää missä tahansa osoitteessa, on mahdollisen ruuhkatilanteen ennakointi toisaalta haastavaa. Liittymän käyttö ja sen määrä usein myös on käyttäjästä riippuen hyvin erilaista. Aina voimme toki tässäkin asiassa parantaa ja kehittää toimintaamme, ja siihen toki pyritään jatkuvasti.

    Jos haluat, että katsotaan yhdessä tarkemmin alueen nykyistä tilannetta ja suunniteltuja verkon parannuksia, se onnistuu kyllä. Laitatko meille viestiä esimerkiksi Facebookin kautta: http://m.me/elisasuomi ?

    Niina / Elisan sometiimi

  4. Saku:
    15.7.2017 20:28

    Terve Niina Elisan some-tiimistä. Voimme puolestani käydä Puistolan vaihtoehdot ja tulevaisuuden tarpeet läpi tässäkin, niin jää julkinen jälki muillekin Puistolalaisille. Vaihdoin viime vuonna teiltä pois, koska alikapasiteetti. Tuolloin kuitenkin sanoitte rakentavanne alueelle uuden tukiaseman, joka nostaisi meidänkin talouden *kotilaajakaistan*, ei liikkuvan laajakaistan, nopeuden yli 5 mbit/s. Onkohan em. tukiasema jo rakennettu?

  5. Elisan sometiimi:
    16.7.2017 11:11

    Moro Saku!

    Tarkistelin tuota Puistolan alueen tilannetta yleisemmin ja hyvälle tilanne nyt näyttäisi. Tuolla on nyt kesän myötä tullut viimeisimmät päivitykset alueelle ja tämän myötä ei ruuhkaisuutta ainakaan nyt ole havaittavissa enää. Mikäli haluat vielä tarkistaa tilannetta tarkemmin kotiosoitteesi osalta, voimme tämän tehdä esimerkiksi tuolta Facebookin yksityisviestien kautta (kotiosoitetta ei kannata ikinä julkiselle keskustelupalstalle laittaa) 🙂

    Toki mobiiliverkossa etenkin tilanteet ovat välillä hyvinkin eläväisiä, eli varmaksi en uskalla luvata miten tilanne tulee alueella kehittymään. Mutta ainakin siis tämän hetken tilanne näyttäisi hyvälle yleisellä tasolla.

    Marko / Elisan sometiimi

  6. Saku:
    17.7.2017 09:12

    Terve Marko Elisan some-tiimistä ja kiitos tiedoista. Nytkö pitäisi siis iltaisin ja viikonloppuisin päästä yli 5 mbit/s? Toivonko liikoja kysyessäni pääsisikö yli 10 mbit/s että voisi kahdelta ruudulta Netflixiä katsoa..?

  7. DNA Asiakaspalvelu:
    17.7.2017 10:20

    Hei Saku!

    Yleisesti ottaen Puistolan 4G-peitto näyttää hyvältä, mutta 4G:n käyttö kasvaa kokoajan kuten itsekin kerroit.

    Saimme tiedon että parannusta on jo ehditty suunnitella Puistolan alueelle ja selvitämmekin mahdollisuutta esim. uudelle tukiasemalle.

  8. TeliaPartio:
    17.7.2017 12:44

    Hei,
    ymmärrettävää, että tilanne harmittaa. Tuohon kupariverkkoon meidän on vaikea ottaa kantaa, koska se ei ole meidän omistama. Mobiilinetin kapasiteettia ei voi ylimyydä, kuten Elisalta jo mainittiin, sillä mobiililiittymä ei ole sinänsä koskaan paikkaan sidottu.

    Asiakaspalautteiden perusteella alamme suunnittelemaan parannuksia verkkoon, siksi näistä kannattaakin olla aina suoraan meihin yhteydessä. Onkohan sieltä muut ilmoitelleet meille ongelmasta? Kuluttaja-asiakkaille tässä vielä yhteystietomme: http://bit.ly/2q2Id16. Laitoin tämän perusteella palautteen menemään suoraan eteenpäin.

    Jos taloyhtiö haluaa kiinteistöön kuituyhteyden, niin tarjousta voi pyytää yhteyshenkilöiltä, jotka löytyvät täältä: http://bit.ly/2u0fkDa. Ilmaista kuituyhteyden rakentaminen ei toki ole, mutta alueen yhteyshenkilöt mielellään katsovat teille tarjousta siitä. Kiinteistössä oleva nettiyhteys vaikuttaa myös asuntojen arvoon, joten senkin puolesta kannattaa harkita tätä vaihtoehtoa.

    Tuija@TeliaPartio

  9. Saku:
    17.7.2017 14:41

    Terve Tuija TeliaPartiosta ja kiitos vastauksesta.

    Ymmärrän, ettei riittämätön kapasiteetti Puistolassa ole hankkimani 4G-liittymän ominaisuus, vaan teidänkin kotilaajakaistoja toimittavien tukiasemien selkeä alimitoitus alueen väkilukuun verrattuna: 4G-liittymiä käytetään kodeissa ja harvat kodit liikkuvat, joten suonet anteeksi, etten osta selitystäsi.

    Olen pyytänyt tarjousta kuituyhteydestä taloyhtiöömme teiltä(kin) mutta kaikki mitä jäi käteen oli ”alueesi kuitulähettiläs” -titteli, joten, jos et taaskaan pahastu, niin en enää toista kertaa samaan ryhdy.

    En nyt halua olla töykeä, mutta ehkä sinunkin kannattaisi tarkistaa millaista nettiä Telialla on kyky toimittaa *Helsingin Puistolaan* ja millaista palautetta alueelta on jo teidänkin asiakaskanaviin tullut, ennen kuin lähdet suosittelemaan ja opastamaan.

    Ehkä palaat vielä asiaan tällä foorumilla faktojen kanssa? Erityisesti kiinnostaa se, milloin rakennatte lisää kapasiteettia alueelle.

  10. Saku:
    17.7.2017 14:46

    Terve DNA:n anonyymi sometiimiläinen ja kiitos vastauksesta. Hienoa, että rakennatte lisää kapasiteettiä Puistolaan. Itseäni tietysti kiinnostaa, että milloin – ja tietysti se, tuleeko kapasiteettia riittävästi, että voimme katsoa iltaisin ja viikonloppuisin Netflixiä kahdelta ruudulta samaan aikaan?

  11. Ville Seppänen52:
    17.7.2017 15:25

    DNA:n asiakkaana täältä Puistolan rajalta Heikinlaakson puolelta kommentti.

    Minulla on DNA mokkula 4G LTE. Nopeus on 150M liittymässä. Näin päivällä nopeutta löytyy ruhtinaalliset 60M mikä on jo oikein tyydyttävä nopeus. (Tätä kirjoittaessa mitattu).

    TOSIN kohti iltaa nopeus hiipuu. Primetime aikaan ei onnistu edes yhdellä telkkarilla HBO Nordicin streaming vaan nopeus matelee 1 – 3M tuntumassa. ”Primetime” on noin kello 18:00 – 24:00 välillä.

    Mokkulassa minulla on täydet signaalit 3g ja 4g taajuuksille. Etäisyys lähimpiin tukiasemiin on 500m ja 600m. DNA teknisen tuen mukaan mokkulani yhdistyy Puistolan VPK:n vieressä olevaan tukiasemaan.

    Olen asiasta valittanut jo kolme kertaa DNA asiakaspalveluun ja ilmeisesti minulla on mahdollista määräaikainen sopimus purkaa, koska lisä kapasiteetin rakentaminen ”ei tapahdu heti, vaan vie aikaa” asiakaspalvelun mukaan.

    NYT heräsikin mielenkiinto eli onko DNA rakentamassa lähiaikoina lisää kapasiteettia? Voitko DNA hiukan täsmentää aikataulua?

  12. SamiKumpula:
    18.7.2017 08:05

    Puistolassa asun itsekin ja sama ongelma, paitsi minulla on Soneran mokkulaliittymä. Päivällä netti toimii ihan hyvin reilun 10 megan nopeudella, mutta iltaisin ja viikonloppuisin nopeus tippuu noin pariin megaan, monesti jopa alle sen. Se ei riitä oikein mihinkään. Olen kokeillut myös DNA:n liittymää, mutta se antoi yhtä huonot tulokset.

    Nyt sain kirjeen, että Elisa rakentaa tänne syyskuussa nopeamman kaapelin, eli sitten toivon pääseväni nettiongelmasta eroon, vaikkakin hinta taitaa tuplaantua 20 -> 40 euroon. He ohjaavat katsomaan osoitteeseen http://www.elisa.fi/nopeanetti.

    Toivottavasti myös mobiilinetti saadaan jossain vaiheessa kuntoon alueella.

  13. Tuokki:
    19.7.2017 23:04

    On mielenkiintoista, että operaattorit pitäytyvät tarinassa, että kapasiteettiä voidaan / rakennetaan lisää ruuhkaisilla alueilla. Radiotie on rajallinen ”luonnonvara” ja kun operaattorille varattu kaista on täynnä, niin kapasiteettiä ei voida saada kyseisen tukiaseman alueella lisää. Vaikka toisi ”rautaa” rajalla kuinka paljon tahansa ja vaikka tukiasemille tulisi 10Gbit/s runkoyhteydet. Tukiasema voi jakaa 21-300Mbit/s- nopeutta (tiippuen taajuudesta / tekniikasta), joka jaetaa KAIKKIEN tukiaseman alueen käyttäjien kesken. Voitte laskea kuinkan monta Netflix HD/4K- videoita voi katsoa kyseisen tukiaseman aluuella (pahimmillaan vain 20-30 kpl). Mobiili on hyvä ratkaisu, kun ei ole kotona, mutta kodin pääsääntöiseksi yhteydeksi se ei sovi. Juuri ruuhkien ja siitä johtuvan nopeuden ja vasteaikojen vaihtelujen takia.

  14. Saku:
    20.7.2017 11:52

    Terve Tuokki!

    Olen kuullut niin paljon operaattoreilta tuota esittämäsi kaltaista jargonia, että nykyään kutsun sitä yksinkertaisesti termillä ”tekninen saivartelu”. Sen tarkoitus on hämärtää ja harhauttaa myyntilupauksien perään kyselevä asiakas pois oikean ongelman ääreltä.

    Puistolassa on noin 8000 asukasta: kuinka monta ja minkä kokoista ”solua” (eli siis tukiasemaa) alueella pitäisi olla, jotta kaikille riittäisi 150 mbit/s tiedonsiirtokaista?

    Tukiasemia on nyt kaikki operaattorit yhteenlaskettuna mitä, tusinan verran. Oikea vastaus on siis enemmän kuin 12.

    Wembley-areenalla Lontoossa on parhaimmillaan 90000+ ihmistä kerrallaan. Siellä 4G toimii niin, että jokainen voi kännykältään katsella videoita väärin tuomituista tilanteista ja makeista maaleista. Miten ihmeessä tämä onnistuu ja Puistolaan ei muka saada riittävästi 4G-kaistaa?

  15. Ville Seppänen52:
    20.7.2017 12:06

    DNA 150M LTE oli täysin käyttökelvoton iltaisin, joten päädyin leuka rintaan painettuna takaisin Elisan asiakkaaksi käyttämään VDSL2 yhteyttä. Kyseinen kiinteä yhteys antaa vakaan 45M/10M linjan. Kun tarve nopeampaan linjaan tulee niin tämän osalta helpotus on jo lähellä… Heikinlaaksoon/Puistolaan tulee Syksyllä 2017 uudistettu VDSL2 tekniikka Elisan toimittamana jolloin linjan voi nostaa ainakin 100M nopeuteen.

    https://elisa.fi/kauppa/#!/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat
    http://www.elisa.fi/nopeanetti

    Tämä ei ole mainos, vain epätoivoisen kuluttajan tarina Laajakaistasekoilun kanssa. 🙂 Winter is Coming.

  16. Elisan sometiimi:
    20.7.2017 13:40

    Hei Saku! Vastatakseni kysymykseen nopeuksista; kyllä, mikäli parannukset ovat tuottaneet toivotun tuloksen. Mobiililaajakaistojen osalta niin moni asia vaikuttaa toimivuuteen, että ainoa tapa varmistua nopeuksista tietyssä osoitteessa on käytännön testaus paikan päällä.

    Mikäli sinulla vielä on käytössäsi Elisa / Saunalahti 4G-yhteydellä varustettu matkapuhelinliittymä tai mobiililaajakaista, kokeile iltaisin vaikkapa speedtestillä toimivuutta tuolla. Mikäli ei ole, voit aina ottaa meiltä liittymän testiin joko tilaamalla sen kotiin, tai hakemalla myymälästä. Jos sinulla jo on testaukseen sopiva liittymä, voit myös ottaa meihin yhteyttä edellä mainitulla yksityisviestillä, niin voimme tutkia sen toimivuutta.

    Bosse / Elisan sometiimi

  17. Saku:
    20.7.2017 15:13

    Terve Bosse Elisan sometiimistä ja kiitos vastauksesta!

    Edellisen kerran haksahdin tähän ansaan DNA:n kanssa: mainostin julkisesti, että toimii hyvin Puistolassa. Eipä aikaakaan kun riittävästi kanssa-asukkeja oli siirtynyt myös DNA:lle lopputuloksella sillä, että DNA:n tukarit tukkiutuivat.

    Mutta lupaan mitata (jälleen kerran, asiakkaana) nopeuksia ja ilmoittaa ne täällä kunhan sinä lupaat vastaavasti toimittaa teidän Puistolaa palvelevien tukareiden toteutuneet lukemat päivä- ja viikkoprofiilien muodossa; ruuhkakartan, jos ymmärrät mitä tarkoitan, esim. kuluneelta kahdelta viikolta. Siitä sitten itse kukin näkee milloin Elisaa kannattaa yrittää käyttää ja milloin ei: esim. että arki-iltojen ja viikonloppujen nopeudet ovat 5-10 välillä ja että virka-aikaan huidellaan 20 tietämillä.

    Kaivoin muuten esiin tällaisen Viestintäviraston kannanoton: https://www.viestintavirasto.fi/ohjausjavalvonta/ohjeetjajulkaisut/ohjeidentulkintojensuositustenjaselvitystenasiakirjat/kannanottointernetyhteyspalvelunnopeudenkohtuullisestailmoittamistavasta.html

  18. Tuokki:
    21.7.2017 11:57

    En tunne Wembleyn teknistä toteutusta 🙂 Kuitenkin luulen, että sielä on hyvin paljon PICO- soluja (=mini tukiasemmia). PICO- tukiasema on laite, jolla voi tuoda 3/4G- kuuluvuuden vaikka kotiin, jos kotiin on kiinteä yhteys. Sillä voi parantaa kuuluvuutta ja tuoda sen paikaa, jossa ei ole ”ison” tukiaseman kuuluvuutta ollenkaan. Isolla areenalla on myös yleensä ilmainen Wifi- verkko jaka jakaa kuormaan 4G/LTE- verkkoon päin. UK:ssa porukka muutenkin koettaa rajoitaa omaa netin yli ”striimaamista”, koska rajoittamatan data on mobiiliverkossa (Suomen ulkopuoella) sellainen palvelu, jota ei käytännössä ole. Jos mietitään (vanhan) asuinalue, jossa on vaikka taloja 1x1km pallossa. Alueella on vain kupari ADS- yhteydet (kiinteät). Eihän mobiilitukiasemia voi rakentaa alueen sisään, jos sinne ei tule kuitua. Eli kuidun tuominen alueen keskelle olisi edellytys myös paremmalle mobiili kuuluvuudella/data nopeudelle / laadulle. Operaattorit ovat koettaneet ratkaista ongelmaa sijoittamalla tukiasemmia tallaisen alueen laidoilla ja suuntailleet antenneja aluetta kohti. Kuitenkin näiden tukiasemien teho pitää olla samassa suhteessa kun omakotialueen viereisten tukiasemmien. Jotta nämä tukiasemat eivät häiritse naapuritukiasemmia. Tästä seuraa, että kanta/teho ja sitä kautta kapasiteetti ei riittä palvelelemaan 1x1km ”omakotipalloa” mitenkään. Operaattorit ovat vetäneet kuparia rullalle ja tarjonneet näille alueille vain mobiilidataa ADSL:n korvikkeeksi. Kuitenkin infrastruktuuri ei ole suunniteltu palvemaan kyseisen kaltaisia aluita. Ilmeisesti operaattorit miettivät, että miksi vaivaitua panostamaan 100 asunnon / asiakkaan aluetta, kun yhdessä kerrostalossa voi olla saman verran asukkaita, jota ovat saavutettavissa samalla investoinnilla, kun 1 omakotitalo (johoin vietäisiin se kuitu). Siksi sitä kuitua ei tule vanhaan taloon (ilman että asukas maksaa siitä käyvän hinnan) ja siksi kerrostalo saa usein sen kuidun tai jopa useamman kuidun ”for free” !

  19. Saku:
    22.7.2017 12:04

    Kiitos Tuokki hyvästä teknisestä kuvauksesta!

    Se vahvistaa käsitystäni siitä, ettei ongelma ole tekninen vaan liiketaloudellinen: on kannattavampaa rahastaa esim. 5×29.90€/kk per asunto näennäislaajakaistalla (+ bussilastillisella teknistä saivartelua ja asiakkaan kyykyttämistä tehdasreseteillä, nopeusmittauksilla, *kodin* wlan reitittimen siirtelyillä, lisäantenneilla, jne) kuin esim. 40€/kk/asunto laajakaistalle markkinoidun ja myydyn arvolupauksen täyttävällä kuitu-/kaapeliratkaisulla, joka vaatisi lisäinvestointeja infraan.

  20. Olli Nonono.io:
    26.7.2017 10:32

    Moi, Saku! Onko kysymykseesi saatu riittävä vastaus vai odotatko operaattoreilta vielä reagointia?

  21. Saku:
    26.7.2017 12:09

    Terve Olli!

    Elisan osalta kyllä. DNA eikä Telia ole vielä ilmoittanut milloin rakentavat lisää kapasiteettia, joten casea voisi pitää auki kunnes saadaan heiltä järjellinen vastaus.

    Operaattoreiden välttelevä ja mainetappion minimointiin keskittyvä viestintä onneksi kirvoitti keskustelua sen verran, että saatiin vastausta kysymykseen miksi he toimivat niin kuin toimivat.

  22. TeliaPartio:
    27.7.2017 13:23

    Moi Saku!

    Tästä on laitettu palautetta suoraan verkonsuunnitteluun ja saimme sieltä viestiä, että Puistolan tilannetta katsotaan tarkemmin elokuussa. Tukiasemien rakentaminen ja kuuluvuuden parantaminen ottaa kuitenkin aina aikansa ja toimivuuteen vaikuttaa käyttäjämäärien lisäksi moni muu seikka kuten rakennusmateriaalit, tukiasemien suuntaukset jne.

    Emme pysty tässä vaiheessa lupaamaan tarkkaa aikataulua kapasiteetin lisäykselle. Prioriteettiin vaikuttaa mm. kuinka laajaa asiakasmäärää haaste koskee ja kuinka helppoa kapasiteetin lisäys on teknisesti toteuttaa.

    Kuuluvuusongelmissa kannattaa aina laittaa meille vikailmoitusta tai kuuluvuuspalautetta. Ilman vikatikettiä ja tarkkoja liittymä/asiakastietoja emme pääse tilanteeseen käsiksi.

    Toivottavasti tämä hieman selvensi asiaa.

    // Ilari@TeliaPartio

  23. Saku:
    27.7.2017 16:07

    Terve Ilari TeliaPartiosta ja kiitos vastauksesta.

    Valitettavasti se ei selventänyt asiaa yhtään, toistelit vain sitä samaa teknistä saivartelua kuin näissä yhteyksissä yleensä on ollut tapana.

    Historia on näyttänyt, ettei tässä henkilöasiakkaana ole kauheasti sananvaltaa (olen nyt saanut tuon saman ”kattellaan kattellaan” -vastauksen jo kolmen vuoden ajan) mutta jos nyt ihan rehellisesti katsoisitte niitä tukiasemienne kuormitustilanteita ja miettisitte minä viikonpäivinä ja kellonaikoina Puistolalaisille asiakkaalle markkinoimanne ja myymänne arvolupaus (”netin arvioitu maksiminopeus” esim. ”300 mbit/s, vaihteluväli 4G-verkossa 10-100 mbit/s ”) on ylipäätään mahdollista infran puolesta toteutua ja montako prosenttia siitä ikinä missäkin päin Puistolaa toteutuu.

    Sen sijaan, että kysyt verkonsuunnittelusta lisää kapasiteettia, jospa kävisit kysymässä liiketoiminnan puolelta miksi Puistolaan toimitetaan huonolaatuista laajakaistaa täyteen hintaan ja miksi verkonsuunnittelu ei saa tarpeeksi määrärahoja Puistolalaisille tehtyjen myyntilupausten toteuttamiseen. Liiketoimintayksiköt ovat erityisen kiinnostuneita churnista: voisiko myyntilupaukset pitämällä pienentää asiakasvaihtuvuutta?

    Elisa sentään on tehnyt jotain marginaalisia 4G-parannuksia ja vahvistanut toteuttavansa VDSL2-yhteydet alueelle (vaikkei heidän sometiiminsä siitä mitään tiennytkään). Ovatko Telia ja DNA luovuttaneet kilpailun ja merkanneet Puistolan vetäytymisalueeksi? Siltä se ainakin vaikuttaa.

  24. Tuokki:
    27.7.2017 16:13

    Jos miettii Puistolan yhteyksien parantamisesta, niin tuskin mitään merkittävää parannusta saadaan ennekuin jokin taho rakentaa alueelle kuitua. Mitä Teliaan tulee, niin minulla on sellainen ”kutina”, että Puistolassa olisi ainakin kiinnostuneiden kerääminen menossa Telian avoikuitu.fi- konseptin puitteissa. Käy Saku katsomassa Avoikuitu- sivuilta.

    T: Tuokki

  25. Saku:
    27.7.2017 20:06

    Terve Tuokki!

    ”Alueesi kuitulähettiläs” -tittelin sain ja säännöllisen epäsäännöllisesti ilmestyvän, innostuneen ”jos kohta sinnekin” meilin.

    On muuten jännä tuo some- ja aspa-tiimien ”olemme välittäneet asiasi eteenpäin” -toteamus; sillä pääsee pomolle toteamaan, että case closed, ja siirtymään seuraavalle copy-paste -vastausta naksuttelemaan.

    Olen monasti pohtinut mitä asialleni sitten tapahtuu?

  26. Saku:
    12.8.2017 14:12

    No Telia ja DNA, joko on suunnittelukokoukset pidetty kesälomalla normaalitoimintaan palanneilla aivoilla? Mikä on Puistolan kapasiteettituomio?

  27. TeliaPartio:
    14.8.2017 14:52

    Moi Saku! Sain hieman lisätietoja. Puistolan vpk:n tukiasemaa on laajennettu jo viime vuoden lopulla. Alueelle on haussa uusi paikka tukiasemalle, joka parantaisi selkeästi alueen tilannetta. Toistaiseksi meille ei ole vielä myönnetty lupaa rakentaa uutta tukiasemaa ja käyttökelpoiset paikat ovat aika vähissä. Aikataulu on siis edelleen täysin avoin.

    Jotta pääsisimme vielä tarkastelemaan tämän hetkisen tukiaseman tarkempaa tilannetta sinun osaltasi, tarvitsisimme tarkan käyttöpaikan osoitteen. Otathan siis tarvittaessa meihin päin yhteyttä jättämällä vikailmoituksen telia.fi:n kautta.

    // Ilari@TeliaPartio

Osallistu keskusteluun kommentoimalla: